Dims: Xteink X4 – læserens lille ven – Del 1

Xteink X4 i dvale
Xteink X4 i dvale

Jeg har anskaffet en Xteink X4-ebogslæser.

Jeg er jo glad for eInk-skærme – jeg har haft glæde af min Kindle og min Boox Go 6. Førstnævnte bor lige lovligt meget i Amazon-verset, og sidstnævnte imponerede ikke helt så meget, som jeg havde ønsket mig – selv om der er en del godt at sige om den.

Så altså nu denne her, som får en del positiv omtale. Den har to tricks, som særligt adskiller den fra alt muligt andet.

Det første er ganske enkelt prisen. Den sælges til $69 på leverandørens hjemmeside, og det er til at tage at føle på, i forhold til at de andre enheder, som ikke er tøjret til leverandøren, almindeligvis er alvorligt meget dyrere. Den blev leveret til mig med et par ekstra skærmbeskyttere til 493 kroner.

Det andet er størrelsen. X4 er ikke kode for, at der har været 3 forgængere – det er simpelthen en enhed på 4 tommer (hvilket også er med til at opklare min forvirring over, at X3 lod til at være lanceret efter X4. Ja, den er mindre). Og så står man med spørgsmålet – giver det mening? Er det realistisk? Og hvis det kan lade sig gøre: Er det fedt?

Yep, tiny

Eftersom det her ikke er engagement bait, så får I lige konklusionen med det samme: Ja, det kan man godt. Overraskende godt  endda. Jeg er jo ikke noget falkeøje selv, men det er faktisk okay – og ikke bare en sætning ad gangen.

I aktion – morgenturen

Så vi har en lille læser. Ikke touchskærm, hvilket er helt okay for mig – derimod knapper til betjening. Dels knapperne på forsiden, dels på siden.

De forreste to knapper er faktisk fire, i øvrigt – højre og venstre side af hver knap er en kontakt.

Som man ser, så bruger den et SD-kort – den leveres med SD-kortet på 32 GB og en lille kortlæser til USB. Det er jo retro på den gode måde – det er helt ligegyldigt, om du propper den i en Windows-, Linux-, OpenBSD-PC eller hvad man nu finder på. Og så kan du gå med 256 GB i stedet, hvis du har ekstreme mængder ePubs.

En ting, jeg syntes var interessant i forhold til  at min anden læser var sløv: Det er denne her simpelthen ikke. Jeg er med på, at den ikke skal så meget, og det er små data, vi flytter, men den fremstår simpelthen snappy i skift. Her først med knapperne på siden, så frontknapperne:

Hvis man efterlader den på en side, så går den i hvile-mode. En af de ting, man skal vide om eInk, et at den bruger strøm på at skifte skærmen, ikke at vise skærmen. Så når den går i dvale, så viser den et lille nu-sover-vi-agtigt halvmåne-ikon i hjørnet i bunden. Når man så trykker på knappen, så genopfrisker den skærmen – men man er klar til at læse igen på under et sekund. Så ja! Det fungerer virkeligt utroligt smidigt og glat.

Som sagt gør den jo ikke så meget – bare det, den skal. Det betyder også, at den bruger virkelig lidt strøm. Jeg har brugt den dagligt, siden jeg anskaffede den, og man kan ikke se på batteri-indikatoren, at den har været brugt. Bemærk dog, at den ikke har nogen baggrundsbelysning – så den er enten til dagslys eller brug med lampe. Det er selvfølgelig noget, man gerne vil have – men samtidig betyder det så også, at den lever ganske længe. Det er et rimeligt bytte, men det skal man være klar over, hvis man søger noget til godnatlæsning.

Jeg lægger ud med at sige, at dette er del 1 – og det er ikke bare fordi jeg vil melde tilbage, om jeg stadig synes om den. Det er fordi denne enhed i høj grad får positiv omtale, fordi der samtidig findes et aktivt og produktivt community med alternativ firmware til den. Så jeg påtænker at lægge Crosspoint Reader på den inden så længe. Den får mange gode ord med, så det skal prøves.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *